Dare2Tri Grandprix Triatlon

Ons triatlon seizoen is eindelijk begonnen. Het is vrijdagavond 15 juni en Fleur is helemaal enthousiast. Samen zijn we bezig om de bus in te pakken voor onze eerste triatlon van het seizoen. We gaan naar Zandvoort voor de Dare2Tri Grandprix Triatlon. We pakken alles de avond van te voren in omdat we zaterdagochtend al om 06:30 gaan rijden.

Het is 06:00 als de nachtzuster Fleur uit bed haalt en aankleed. Ik maak ondertussen de bidons klaar en smeer mijn ontbijt. Als alles in de bus is kunnen we op avontuur. Het is een rit van 1,5 uur en we vermaken ons prima onderweg. Dirk Scheele tettert uit de speakers en we hebben de dikste lol onderweg. Onderweg komen we ook nog langs schiphol en Fleur vind de vliegtuigen helemaal cool. Ze blijft er maar naar wijzen. Rond 08:00 komen we aan op het F1 circuit van Zandvoort. We parkeren de bus en gaan met de racekar naar de inschrijfbalie. Hier krijgen we onze spulletjes en we kunnen alles klaar gaan maken. Stickers op de helm en fiets en startnummer aan de band. Als we er allebei klaar voor zijn lopen we het circuit op naar T2. Hier moeten we de racekar stallen. Als we daar aankomen hebben we een heel eigen rek met onze naam eraan, wat een service. We zetten de racekar en de schoenen klaar en met Fleur op mijn rug loopt ik terug naar de bus. Hier wachten we op mijn broertje die ons gaat helpen vandaag. Als hij er is, pakken we de tandem en de zwemspullen en lopen we door de duinen naar T1. Ook hier hebben we weer een eigen rek waar zelfs een mooie foto van ons aan hangt. Fleur herkent de foto meteen en vliegt er op af. We zetten de tandem en helmen klaar en lopen naar het strand.

Fleur gaat meteen schelpen zoeken terwijl ik mijn wetsuit aan doe. Eindelijk mag ik mijn Mach V 5 van Dare2Tri gaan testen in een race. Tijdens de briefing horen we dat het zwemparcours is gewijzigd vanwege de sterke stroming. We gaan nu van noord naar zuid langs de kust zwemmen. Dat betekent 750 meter langs de kust lopen om vervolgens terug te zwemmen. Fleur blijft boven bij T1 op mij wachten met mijn broertje. Ze kan dit keer niet mee zwemmen, omdat dat niet vertrouwd is op zee. Gelukkig vermaakt ze zich wel in het zand met haar oom.

Eenmaal bij de start zakken de zenuwen af en maak ik mij klaar voor de start. Ik praat nog even met Erik, een van de leden van Team Dare2Tri en dan kunnen we los. Het startschot klinkt en ik ren het water in over de zandbank. Zodra ik in het diepe ben duik ik erin en beginnen te zwemmen. Wat een beproeving in dat zoute water. Ik heb al snel een zoute mond en door de stroming word ik telkens op de zandbank geduwd. Dit betekend dat ik regelmatig moest lopen richting het diepe stuk om weer te kunnen zwemmen. Na een poosje begin ik wat misselijk te worden van het zoute water, maar gelukkig ben ik er bijna. Na 17:28 loop ik het strand op en ren ik naar Fleur toe. Zij staat vlak voor T1 op mij te wachten. Ik trek snel mijn wetsuit uit en geef hem aan Esther van Dare2Tri. Die stond daar te kijken en wou hem wel voor me meenemen naar de expo. Dan hoefde ik na de wedstrijd niet terug te gaan naar T1 om de wetsuit op te halen. Met Fleur op mijn rug ren in naar de tandem. Ik zet Fleur erin, helmen op, schoenen aan en gas. Samen rennen we T1 uit en fietsen we de boulevard op.

We hebben de gang er lekker in en al snel zijn we op het circuit aangekomen. Wat een toffe ervaring is dat fietsen op een echt F1 circuit met allemaal mooie auto’s langs de kant. Fleur en ik genieten enorm van het uitdagende circuit. We fietsen met een lekkere gang onze rondes. Hier en daar trapt Fleur zelfs wat mee als iemand langs fietst en ons aanmoedigt. Na 46:11 draaien we T2 binnen om de tandem te parkeren. Ik haal Fleur van de fiets en een lieve vrijwilliger zet de racekar voor ons klaar. Fleur in de kar en schoenen gewisseld.

Het laatste deel van de race gaat van start. We rennen het circuit af en draaien de boulevard op. De beentjes voelen super en het tempo ligt lekker hoog. We vliegen samen over de boulevard en Fleur geniet van alle mensen die we passeren. Halverwege het parcours draaien we om en rennen we weer terug. Dit maal met de wind in de rug en dus kan het tempo nog verder omhoog. We vliegen het circuit weer op en zien de finishlijn al in de verte. Ik voelde me goed en wist dat ik vandaag een loop PR ging halen binnen een triatlon. Vol gas knallen we naar de finish en lopen inderdaad een PR van 29:15. Onze totale tijd is 1:41:22 en ook dat is sneller dan ooit. Dit is natuurlijk wel zonder kano met het zwemmen, dus dat zal iets schelen. Gelukkig kunnen we dat zaterdag bekijken, want dan gaan we los in Oud Gastel en gaat Fleur wel mee met zwemmen.

Voor nu was het een top dag met allemaal lieve mensen die voor ons hebben gejuicht en ons hebben geholpen. Samen met mijn broertje lopen we de expo op om nog even bij te praten met Alex en Esther bij de Dare2Tri stand. Moest hier immer mijn wetsuit nog ophalen.

Bij de stand krijgt Fleur nog een mooie Dare2Tri jas voor tijdens de fietsenstukken in de races, Deze zullen jullie zaterdag we zien bij onze race. Moe en voldaan pakken we alles weer in en rijden we naar huis. Het was een hele mooie dag, maar we moesten thuis nog meer doen. Taart bakken, want zondag was de elfde verjaardag van Fleur en dan moet je wel taart hebben.

Tot zover ons avontuur en op naar zaterdag. Dan gaan we er weer een mooie dag van maken in Oud Gastel.